sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Itseohjautuva oppiminen

Itseohjautuvuudella tarkoitetaan opiskelijan kykyä ohjata omaa oppimistaan. Itseohjautuvan oppimisen periaate korostaa oppijan omaa kontrollia oppimisesta. Tämä edellyttää vastuuta ja tietoisuutta omasta oppimisesta. Itseohjautuvuuden taustalla on oppijakeskeisyys ja oppimisen painottaminen. Itseohjautuvuuteen liittyy persoonallinen kokemus tiedon merkityksestä. Ihminen jäsentyy sekä itseensä että maailmaan uudella tavalla. Päämääränä on opiskelijan lisääntyvä itsenäisyys ja yksilöllisyys, mutta toisaalta myös vastuullisuus omasta oppimisestaan.

Itseohjautuvan opiskelijan ominaispiirteitä ovat muun muassa:
-vastuullisuus omasta opiskelusta ja oppimisesta
-sisäinen motivaatio oppimiseen ja halu oppia myös ilman ulkoista kontrollia
-oma-aloitteisuus
-usko itseensä ja itsensä hyväksyminen oppijana
-joustavuus ja sopeutuvuus uusissa tilanteissa ja epävarmuuden sieto
-kriittisyys ja oma oppimisen arviointi

Itseohjautuvalla opiskelijalla ei tarkoiteta yksinäistä opiskelijaa tai yksintyöskentelyä. Itseohjautuvasti toimiva opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn, mutta myös toimimaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Itseohjautuvasti toimiva opiskelija muodostaa itse opiskelulleen tukiverkoston, johon voi kuulua esimerkiksi opiskelutoverit, kollegat, opettajat ja oma perhe. 

Aikuinen ihminen on itsenäinen ja itseohjautuva, hänellä on usein yksilölliset oppimistavoitteet ja elämänkokemuksia. Aikuisopiskelijalla on omat odotukset oppimisen mielekkyydestä ja sovellettavuudesta. Hän pystyy opiskelemaan ja etsimään tietoa ilman jatkuvaa kontrollia. Vaikka  aikuisen oppiminen on itseohjautuvaa, ei aikuisopiskelijaa voi jättää yksin. Itseohjautuva opiskelijakin tarvitsee tukea ja oppimisen avustajaa. Itseohjautuvaa oppimista tukeakseen opettajan tehtävänä on auttaa opiskelijaa löytämään uusia itsensä toteuttamisen mahdollisuuksia ja auttaa opiskelijaa selventämään omia tavoitteitaan ja huomaamaan ero asetettujen tavoitteiden ja nykytilan välissä.

Opettajan tulisi tukea opiskelijaa itseohjautuvuutta luomalla itseohjautuva oppimistapahtuma. Oppimistapahtuman tulee olla opiskelijalähtöinen. Ilmapiirin olisi oltava mahdollisimman rento, tasa-arvoinen, yhteistoiminnallinen ja sopimukseen pohjautuva. Oppimisolosuhteiden tulisi edistää vuorovaikutusta, keskinäistä luottamusta ja yhteistyötä.  Opiskelijoilla pitäisi olla mahdollisuus osallistua opintojen suunnitteluun ja tavoitteiden asetteluun. Opinnot olisi suunniteltava opiskelijoiden lähtökohtiin sopiviksi ja opintojen suorittamistapa tulisi sopia ennen opintojen aloittamista. 

Itseohjautuvuus oppimisessa on taito, jota ei tarvitse kuitenkaan olla valmiina, vaan siihen voi oppia ja sitä voi harjoitella. Itseohjautuva oppiminen edellyttää myös erilaisten opiskelutaitojen kehittymistä. Opiskelijoita tulisi rohkaista tarkastelemaan omia oppimistapojaan ja säätelemään omaa oppimistaan, tunnistamaan omat henkiset voimavaransa, heikkoutensa ja vahvuutensa oppijana sekä sovittamaan oppimisen strategiat sen mukaisesti. 

Itseohjautuvan oppimisen arviointiprosessissa opiskelija kuuluu olla itse mukana, häntä kannustetaan tekemään koko opintojensa ajan itsearviointia, lisäksi opettaja arvioi oppimista ja antaa kannustavaa palautetta, jota pohditaan yhdessä. Lopullinen arviointi annetaan ennakkoon sovitulla tavalla. Arviointitapa sovitaan aloitusvaiheessa, koska se ohjaa koko oppimisprosessia. Opiskelijan on saatava antaa palautetta myös opettajalle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti