maanantai 26. syyskuuta 2016

Punainen lanka


Linjakas ja kaunis opetus liittyvät opetuksen harmoniaan. Harmonialla tarkoitetaan yleisesti sopusointua siitä, että osat sopivat keskenään yhteen. Linjakkaan opetuksen ytimenä on opettajan löytämä punainen lanka, joka sitoo opetuksen tavoitteet, ydinkysymykset ja sisältö ainekset, opetusmenetelmät sekä arvioinnin yhteen. Tämä kaikki edellyttää huolellista pohjasuunnittelua, jossa opiskelijat ovat osallisina  oman ikätasonsa mukaisesti sekä kaiken kaikkiaan avointa vuorovaikutusta oppilaiden ja opettajan välillä, jotta yhteinen pohdinta linjakkaan opetuksen osa-alueista toteutuu. 

Tavoitteet ja sisältö, opetusmenetelmät ja arviointi pitää rakentaa niin, että jokainen niistä tukee merkityksiä etsivää oppimista. Parhaassa tapauksessa linjakkaalla opetuksella tuetaan opiskelijaa opiskelemaan niin, että tuloksena on kokonaisuuksia ja asioiden välisiä yhteyksiä ymmärtävä aktiivinen oppiminen. Hyvä suunnittelu antaa opettajalle mahdollisuuden poiketa ja palata aiheeseen joustavasti tilanteen mukaan. Hyvän suunnittelun kautta opettaja hahmottaa myös opetuksen tavoitteet ja ydinkysymykset, joiden tarkoitus on kuvata selkeästi mitä opiskelijan tulee osata opetuskokonaisuuden jälkeen. 


Opettajalla on mahdollisuus hakea linjakkaan opetuksen ja oppimisen edistämiseksi sellaisia työmuotoja ja opetusmenetelmiä, jotka palvelevat opiskelijaa kokonaisuuden ymmärtämisessä ja tavoitteiden saavuttamisessa. Opetusperiaatteet / -työmuodot auttavat myös opetustapahtuman ja opettajan oman työn suunnittelussa ja arvioinnissa. Useat, sisältöön sopivat, menetelmät mahdollistavat opiskelijoille monipuolisia oppimiskokemuksia ja motivoivat opiskelussa. Tämän lisäksi laadukas materiaali on yksi linjakkaan opetuksen kulmakiviä. 


Arviointi on opetuksen sydän ja arviointikäytännöt ohjaavat oppimista. Linjakkuus liittyy oppimisen arvioinnin keskeisiin periaatteisiin. Opiskelijoiden oppimista ei pitäisi ohjata luulo siitä, miten heitä tullaan arvioimaan, vaan oppimiselle ja osaamiselle asetetut tavoitteet. Arviointimenetelmien suunnittelun pitääkin perustua näihin tavoitteisiin ja oleellista onkin miettiä, mitä opiskelijoiden halutaan oppivan ja osaavan. Arviointi toimiikin parhaiten opiskelijoiden palveluksessa silloin, kun se toimii opetuksen sisällä aitona osana opetustyötä eikä irrallisena kokeina tai papereiden täyttönä. Parhaimmillaan arvioinnilla päästään tilanteeseen, jolla edistetään opiskelijan itseohjautuvaa opiskelua. 


Harmoninen, linjakas opetuskokonaisuus syntyy punaisesta langasta, joka sitoo yhteen selkeän opetuksen kaaren, tarkoituksenmukaiset opetuskokonaisuuden vaiheet sekä hyvää oppimisilmapiiriä edistävät vuorovaikutussuhteet. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti