perjantai 23. syyskuuta 2016

Selkoviestintä

Selkokieli on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan helpoksi muokattua kieltä. Selkokielestä hyötyvät ihmiset, joilla on vaikeuksia yleiskielen lukemisessa ja ymmärtämisessä. Selkokielen kohderyhmiin kuuluu Suomessa  noin 430 000-650 000 henkilöä eli noin 8-12% väestöstä. Tämän lisäksi selkokielestä on hyötyä paljon suuremmalle osalle väestöä.

Selkokieli on eri asia kuin selkeä ja hyvä yleiskieli. Selkokieli on suunnitelmallisesti muokattua kieltä, jota on helppo lukea ja ymmärtää. Selkoviestintä tukee yksilön itsetuntoa ja vuorovaikutusta. Selkoviestinnän tavoitteena on tasa-arvo ja osallisuus.


Selkokielen ohjeita löytyy sekä kirjoitettuun että puhuttuun kieleen ja näiden lisäksi ohjeita on annettu myös selkojulkaisun taitosta, kuvituksesta sekä selkoverkkosivuista. Suomessa selkokieltä on kehitetty 1970-luvulta lähtien. Internetistä löytyy jo jonkin verran selkokielisiä sivustoja ja aineistoja. Itse olen opetuksessa hyödyntänyt muun muassa Duodecimin Terveyskirjaston selkoartikkeleita ja säteilyturvakeskuksen selkokielisiä sivuja. 


Selkokieltä tarvitseva opiskelija on otettava huomioon kaikilla kielen tasoilla:

-tekstin/puheen suunnittelussa ja kokonaisrakenteessa
-sanojen valinnassa ja selittämisessä
-kielen havainnollisuudessa
-kielen rakenteiden valinnassa
-lauseiden ja virikkeiden pituudessa ja muotoilussa

Selkoviestintä suunnitellaan aina oppijan näkökulmasta. Opettajan tulee pohtia, mitä oppija tietää aiheesta ennestään ja mitkä seikat ovat hänelle kaikkein tärkeimpiä. Selkoviestinnässä on erityisen tärkeää, että se etenee johdonmukaisesti ja sujuvasti. Kohderyhmän lisäksi opettajan täytyy tuntea ja ymmärtää asia, jota opettaa. Hänen on rajattava aihe selkeästi ja otettava siitä esiin vain olennainen. Selkokielessä aihetta tulee käsitellään mahdollisimman konkreettisella tasolla. Uuden asian ymmärtämistä ja oppimista helpottaa, jos opiskeltava aihe motivoi opiskelijaa ja opetus on elämyksellistä. Uusi asia on voitava kytkeä aikaisempiin omiin kokemuksiin esimerkiksi tuttujen esimerkkien avulla. 


Selkopuhe tarkoittaa yhteisymmärryksen rakentamista. Selkopuhe ei ole pelkästään sitä, että puhujat artikuloivat selkeästi tai puhuvat riittävän kovalla äänellä. Se on turvallisen ja innostavan ilmapiirin luomista opetustilanteeseen. Toimiva vuorovaikutus syntyy ilmapiirissä, jonka osallistujat kokevat turvalliseksi ja kiireettömäksi. Yhteistyön taustalla on tunne aidosta läsnäolosta ja kohtaamisesta. Selkokielisessä puheessa olennaista on, että jokainen saa osallistua keskusteluun taitojensa mukaan ja kokea osallistumisensa merkitykselliseksi. Rohkaiseminen ja "kasvojen suojelu" ovat tärkeitä etenkin tilanteissa, joissa osallistujat eivät tunne toisiaan hyvin.


Olen itse omassa opetuksessani huomannut että opiskelijoita, joilla on kielellisiä vaikeuksia, olisi hyvä kannustaa vapaisiin keskusteluihin opetustilanteissa. Tällöin on hyvä kiinnittää erityistä huomiota siihen, että oikeiden ja väärien vastausten sijaan tavoitteena on hyvä keskustelu ja osallistumiseen innostava ilmapiiri.


Hyviä vinkkejä selkoviestintään:
-kuuntele opiskelijan viestiä
-anna aikaa
-käytä tavallisia ja konkreettisia sanoja
-puhu ja kirjoita luonnollista puhekieltä
-puhu rauhallisesti
-kysy, saatko korjata
-kysy, jos et ymmärrä
-korjaa väärinymmärrykset
-piirrä, kirjoita, esitä
-kannusta kysymään ja ilmaisemaan, jos ei ymmärrä

Käytä puheessa yleisiä ja tuttuja sanoja esimerkiksi tärkeä (ei oleellinen), kertoa (ei raportoida), tehdä itse (ei omatoimisesti) ja nähdä (ei havaita). Jos arvelet jonkun sanan opiskelijalle vieraaksi, toista ja selitä sana. Kerro vain yksi tärkeä asia yhdessä puheenvuorossa. Selkopuheen rytmi on rauhallinen, mutta ei luonnottoman hidas tai venytetty. Painota lausuman pääasiaa, mutta älä kuitenkaan liioittele. Tauota puhetta ennen puhejaksoa ja sen jälkeen, älä kesken puhejaksoa. Tartu ymmärrysvaikeuksiin suoraan, mutta ystävällisesti. Käytä erilaisia keinoja ongelman selvittämisessä: kysy erilaisilla kysymyslauseilla, toista ja kertaa, kysy, myönnä suoraan vaikeutesi ymmärtää ja ilmaise halusi ymmärtää oikein. Jaa tieto moneen osaan, älä tarjoile liikaa informaatiota kerralla.


Selkokielisessä tekstissä toistuvat samat ohjeet kuin selkopuheessa, mutta seuraavassa lyhyesti koottuna muutamia vinkkejä:

-käytä lyhyitä lauseita
-vältä vaikeita lauserakenteita
-käytä runsaasti verbejä ja substantiiveja, vähän adjektiiveja ja adverbeja
-vältä pitkiä sanoja
-käytä tuttuja ja yleisiä sanoja
-selitä oudot ja vaikeat sanat tekstin yhteydessä
-vältä erityissanoja (esimerkiksi ammattikieltä), slangi- ja murresanoja, symboleja ja abstrakteja ilmaisuja
-käytä varoen kielikuvia
-vältä ajan ja paikan runsasta vaihtelua
-maantieteelliset nimet, henkilöiden suuri määrä, isot luvut ja mittayksiköt voivat olla vaikeita
-pidä teksti konkreettisena

Selkoviestintää voi harjoitella omatoimisesti tai omassa työyhteisössä esimerkiksi näiden harjoitusten avulla: 


Selitä sanoja:


Mieti sanoja, jotka voivat olla selkokieltä tarvitsevalle opiskelijalle vaikeita. Selitä nämä sanat parillesi yleisillä puhekielen sanoilla.


Äänenkäyttö:


Esittele itsesi ja työtehtäväsi parillesi. Kiinnitä huomiota äänenkäyttöön: onko puhetyylisi sopivan rauhallinen? Miten painotat tai tauotat puhettasi?


Ymmärrysvaikeudet:


Mieti parin kanssa erilaisia keinoja ilmaista, että et ole ymmärtänyt toisen puhetta? Miten ne vaikuttavat ongelman ratkaisuun, ilmapiiriin yms.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti