torstai 22. syyskuuta 2016

Tulevaisuuden taidot

Tulevaisuuden taidoilla viitataan taitoihin, joita oppijat tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden kansalaisina. Tulevaisuudessa tarvittavia taitokokonaisuuksia ovat muun muassa yhteistoiminta, ongelmanratkaisu, tiedonrakentelu sekä tietotekniikan hyödyntäminen. Niihin liitetään läheisesti myös taito kriittiseen ajatteluun, informaationlukutaito, elämänhallinnan taidot ja oppimaan oppiminen.

Opetuskäytänteitä jotka edistävät oppijan tulevaisuuden taitojen oppimista kutsutaan myös innovatiivisiksi opetuskäytänteiksi. Innovatiiviset opetuskäytänteet luokitellaan kolmeen luokkaan: oppijalähtöinen pedagogiikka, opetuksen laajentaminen luokkahuoneen ulkopuolelle sekä tietotekniikan integrointi opetukseen ja oppimiseen. 

Tulevaisuuden taitojen edistäminen on koulujärjestelmän eri tasoilla tapahtuvaa toimintaa, jossa yhdistyvät yksilön ominaisuudet, yhteisön voimavarat sekä kansallinen ja alueellinen strategiatyö. Opettaja voi toiminnallaan edistää tulevaisuuden taitojen oppimista. Tulevaisuuden taitojen opettamisessa lähtökohtana on löytää vaihtoehto perinteiselle sisältökeskeiselle ja opettajalähtöiselle opettamiselle niin, että oppijoille kehittyisi tiedon ja taidon yhdistävää asiantuntijuutta. Tulevaisuuden taitojen taitokokonaisuudet, kuten yhteistoiminta ja ongelmanratkaisu, pitävät sisällään monia taitoja. Niiden hallitsemiseen ei riitä se, että tietää, miten asiat tehdään, vaan oppi on osattava soveltaa käytäntöön. Tulevaisuuden taidot voidaan nähdä uudenlaisena lähestymistapana suhteessa perinteisiin oppiaineiden tavoitteisiin ja niitä voidaan sisällyttää minkä tahansa oppisisällön opettamiseen. 

Perinteinen ja tulevaisuuden taitoja edistävä opetus voidaan määritellä eri tasoilla: opettajan ja oppijan toimintana sekä rooleina, oppimisympäristöinä, koulun rakenteina sekä oppimiskäsityksinä. Tulevaisuuden taitoja edistävien oppimiskäytänteiden taustalla on usein konstruktivistinen oppimiskäsitys, kun taas perinteiset oppimiskäytänteet perustuvat pääsääntöisesti behavioristiseen käsitykseen oppimisesta. Tulevaisuuden taitoja edistävä ja perinteinen toiminta nähdään usein toistensa vastakohtina. Keskeinen jako näiden välillä on, että perinteinen toiminta on opettajalähtöinen ja tulevaisuuden taitoja edistävä toiminta lähtee oppijasta. Tulevaisuuden taitoja edistävässä toiminnassa oppijasta tulee sisällöntuottaja ja aktiivinen toimija. Tällöin korostetaan oppimista yksilöllisenä ja persoonallisena ominaisuutena, jota on pyrittävä tukemaan monin tavoin. 

Tulevaisuuden taitojen edistäminen liittyy monella tasolla opettajan ammatillisuuteen. Opettajan rooliin tulevaisuuden taitojen edistäjänä liittyy paljon muutakin kuin opettamista luokkahuoneessa. Opettajan toiminta voidaan jakaa ammatilliseen valmiuteen sekä oppimisympäristön antamiin valmiuksiin. Keskeistä on opettajan vuorovaikutus eri tasoilla: luokkahuoneessa, koulun tai koulutusorganisaation tasolla sekä kansallisella ja alueellisella tasolla. 

Luokkahuonetyöskentely on opettajan työn perusta. Opettajat kohtaavat luokissaan yhteiskunnallisten muutosten tuomat haasteet, joihin heidän on pystyttävä ammatillisuutensa tarjoamin välinein ratkaisemaan. Opettajalähtöinen tiedon jakaminen ei enää riitä oppijoille, joilla on nykyteknologian avulla pääsy uusiin ja monipuolisiin tietolähteisiin. Tulevaisuuden taitoja edistävä opettaja kykenee valitsemaan olemassa olevista pedagogisista lähestymistavoista, metodeista sekä työvälineistä kuhunkin oppimistilanteeseen sopivimmat. Tulevaisuuden taitoja edistävä opettaja kykenee myös laajentamaan oppimisympäristöä laajemmaksi, joko fyysisesti tai virtuaalisesti. 

Koulut muuttuvat hitaasti, kun koulun rakenteet pysyvät samankaltaisina vuodesta toiseen, oppijoiden arkielämästä saamien kokemusten ja opetuksen välillä oleva kuilu kasvaa jatkuvasti. Yksittäisen opettajan on vaikeaa lähteä tekemään muutostyötä, koska koulun tai koulutusorganisaation muuttaminen vaatii suurta muutosta kaikilla koulun tasoilla. Muutoksen tekeminen vaatii tukea työyhteisöltä sekä verkostoitumista.

Suurin muutos koulutasolla tarvittaisiin yhteistoiminnallisen kulttuurin lisäämisessä. Opettajien yksin tekemisen perinne on valtava rasite koulujen ja koulutusorganisaatioiden kehittymiselle. Opettajakollegoiden kanssa aktiivisesti toimiva opettaja, ottaa myös omassa opetuksessaan todennäköisemmin käyttöön yhteistoiminnallisia opetuskäytänteitä. Tulevaisuuden opettajien olisi uskallettava tehdä yhteistyötä ja olla aktiivisia toimijoita sekä koulutasolla että kansallisella ja alueellisella tasolla. Tulevaisuuden taitoja edistävä opettaja ei toimi enää pelkästään luokkahuoneessa vaan aktiivisena osana erilaisia toiminta- ja vuorovaikutuskulttuureja. Pelkkä opettajaksi pätevöityminen ei riitä ammattitaidon rakentumisessa. Valmistumisen jälkeen opettajan on jatkuvasti kyseenalaistettava olemassa olevia opetuskäytänteitä, sopeuduttava vallitseviin olosuhteisiin ja tutkittava vaihtoehtoisia tapoja opettaa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti