tiistai 14. kesäkuuta 2016

Motivaatio

Motivaatiolla on merkitystä oppimisen kannalta. Oppimisen ja kehittymisen ehtona voidaan pitää sitä, että yksilö motivoituu oppimaan. Motivaatio on motiivien eli halujen ja tarpeiden sekä muiden yllykkeiden aikaansaama tila, jossa yksilö toimii jonkin päämäärän saavuttamiseksi. Sana motivaatio on alunperin johdettu latinalaisesta sanasta movere. Se merkitsee liikkumista. Motivaatio on voima, joka ohjaa, suuntaa ja ylläpitää yksilön toimintaa.

Oleellista on saada opiskelija kiinnostumaan opiskeltavasta aiheesta. Saada hänet pitämään asiaa tärkeänä ja kiinnostavana omassa elämässään. Opettajana pyrin keskustelemaan opiskelijoiden kanssa siitä, mihin opiskeltavaa tietoa tai taitoa tarvitaan ja missä sitä voi käyttää. Opettaminen, samoin kuin motivaation herättäminenkin, on usein oikeiden kysymysten kysymistä.

Tehtävät, jotka liittyvät mahdollisimman läheisesti opiskelijan arkielämään herättävät motivaatiota ja kiinnostusta. Siksi on tärkeää tutustua mahdollisuuksien mukaan ennakolta opiskelijoihin ja/tai viimeistään opiskelutilanteessa luoda avoin keskusteluyhteys. Opettajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat mielestäni avoimuus ja aitous, empaattinen eläytyminen ja tilanneherkkyys eli kyky tehdä ja välittää havaintoja, välittömyys ja huumorintaju, luottamus ryhmän ja opiskelijoiden kykyihin ja voimavaroihin ja opiskelijoiden tasavertainen kunnioittaminen ja yksilöllinen kohtaaminen sekä yhtenä tärkeimmistä käytännön läheinen realistisuus.

Modernin motivaatiokäsityksen mukaan opettajalla on rajoitetusti mahdollisuuksia tukea opiskelijan motivaation syntymistä. Yksilön uskotaan tuottavan itse oma motivaationsa. Menestyksellinen opetus vaatii kuitenkin keinoja, jotka lisäävät aktiivisia ja vapaasta tahdosta lähtöisin olevia ulkoisen motivaation muotoja. Motivaatio kasvaa innostumisen ja onnistumisen kokemusten myötä. Hyvä mieliala ja ryhmässä jaetut kokemukset lisäävät ja synnyttävät motivaatiota. Opiskelumotivaation ylläpitämisessä oikeanlaisten harjoitusten, hyvän vuorovaikutuksen ja kannustavan palautteen merkitys on suuri.

Aina on opiskelijoita, jotka eivät ole motivoituneita opiskeluun tai opiskeltavaan aiheeseen, silloin opettajalla on haaste tarjota työtapoja ja aiheita, jotka voisivat parhaimmillaan sytyttää opiskelijan kiinnostuksen ja palauttaa heidän kadonneen opiskelumotivaationsa. Motivaation puute voi olla tunteen, voimavarojen, uskon tai suunnan puutetta. Opettajana on tärkeä miettiä jokaisen opiskelijan kohdalla mitä on kyseisen opiskelijan motivaation puutteen taustalla ja tarjota lääkkeet taudin mukaan.

Itse koen opetuksessa yhtenä merkityksellisenä asiana kuvata opiskelijoille uuden oppimisen vaikutuksia toimintaan ja osaamiseen. Tärkeää on myös toteuttaa koulutus oppijalähtöisesti. Käytännön opetustyössä olen todennut että arjen ja työelämän aidot esimerkit motivoivat opiskelijoita. Opiskelijoilta tulevat aidot kysymykset vastaavasti osoittavat opittavan asian merkityksellisyyden.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti