perjantai 17. kesäkuuta 2016

Näyttelykävely

Näyttelykävely on opetusmenetelmä, jossa opiskelijat käsittelevät sovittua teemaa/aihetta ensin pienryhmissä. Opiskelijat jaetaan 3-5 hengen pienryhmiin. Pienryhmä tutustuu ensin johonkin valitun teeman osa-alueeseen. Oppimisen tukena on luontevaa käyttää esim. kirjallista materiaalia (kirja, artikkeli, internetsivu). Pienryhmät tuottavat työskentelynsä tuloksena fläpin, julisteen. Fläpit laitetaan esille koulutustilan seinille ja ne toimivat kaikille yhteisenä oppimisen materiaalina.

Mikäli aiheeseen on käytettävissä vain vähän aikaa voi jokainen opiskelija kiertää näyttelyn omatoimisesti. Näyttelyyn tutustumisen voi myös ajoittaa kahvitauon yhteyteen, jolloin näyttelyyn tutustutaan cocktailtilaisuuden tyylisesti kahvikuppien kanssa. 

Jos aikaa on käytettävissä enemmän voidaan opiskelijoista muodostaa uudet ryhmät siten, että uudessa ryhmässä on edustajia kaikista aikaisemmista ryhmistä. Uudet ryhmät kiertävät näyttelyn ja sen aikana ryhmän jäsenet esittelevät fläpeissä olevat teemat/aiheet, joita ovat olleet valmistelemassa. Pienryhmissä käydään keskustelua ja fläppejä voidaan täydentää vielä tässäkin vaiheessa. 

Kouluttajalla on harjoituksessa ohjaajan rooli. Opetusmenetelmää käytettäessä opettajan täytyy luottaa opiskelijoiden kykyyn hankkia tietoa ja ottaa vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.

Olen itse käyttänyt opetusmenetelmää esimerkiksi sairauskohtauksien opettamisessa. Jaan ryhmän 3-6 pienryhmään ja annan jokaiselle ryhmälle 1-2 sairauskohtausta. Jokainen ryhmä valmistelee omasta sairauskohtauksestaan fläpin ja kiinnittää sen seinälle. Opetusmateriaalina olen käyttänyt mm. ensiapukirjoja. Opiskelijat kiertävät näyttelyn joko yksin, pareittain tai pienryhmissä edellä kuvatun harjoituksen mukaisesti. Joinakin kertoina olemme pitäneet myös lyhyet fläppien esittelyt luokan edessä ennen kuin opiskelijat ovat omatoimista tutustuneet näyttelyyn. Näin olen voinut myös itse täydentää tarvittaessa fläppejä, esimerkiksi tekemällä pienryhmälle kysymyksiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti