perjantai 3. kesäkuuta 2016

Ymmärtäminen

Opetuksen taustalla on aina jokin oletus siitä, mitä oppiminen on ja mitä opettaminen on. Tiedostetut tai tiedostamattomat käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ohjaavat opettajan suunnitteluprosessia ja itse opetustilannetta. Oma oppimiskäsitykseni on hyvin lähellä konstruktivistista oppimiskäsitystä.

Konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä oppiminen nähdään opiskelijan aktiivisena tiedon rakentamisena. Tietoa ei voi siirtää, vaan opiskelija rakentaa sen itse uudelleen. Oppiminen on opiskelijan oman toiminnan tulosta. Uutta tietoa omaksutaan käyttämällä aiemmin opittua hyväksi.  Aikaisemmat tiedot, käsitykset ja kokemukset opittavasta asiasta vaikuttavat paljon siihen miten opiskelija havaitsee ja ymmärtää käsiteltävän asian. Sama asia voidaan ymmärtää ja tulkita monella eri tavalla. Opittujen tietojen siirtäminen uusiin tilanteisiin riippuu tietojen ja taitojen kytkeytymisestä toisiinsa.

Opettajana koen tehtävänäni tarjota opiskelijoille informaatiota muodoissa ja tavoilla, jotka tukevat ja kannustavat opiskelijoita tähän konstruointiprosessiin. Opettajan rooli konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä on kollegan rooli. Opettaja ei siirrä tietoa opiskelijalle, vaan hän kannustaa ja tukee opiskelijaa omaan ajatteluun ja toimintaan. Opettaja pyrkii muokkaamaan oppimisympäristön sellaiseksi, että yksilöllinen opiskelu ja oppiminen mahdollistuisivat. Opiskelijan rooli on vastaavasti olla aktiivinen, itseohjautuva ja tavoitteellinen. Opiskelijaa kannustetaan hyödyntämään aikaisempia kokemuksiaan oppimistehtävien työstämisessä.

Opetuksen yhtenä tärkeänä tehtävänä on antaa opiskelijoille vapaa tila ja mahdollisuus omaan aktiiviseen ajatteluun, näkemysten perusteluihin ja loogisten johtopäätösten tekemiseen, johon opettaja voi antaa virikkeitä ja ohjausta. Ensisijaista on, että opiskelijoissa heräävät omat kysymykset, kokeilemisenhalu, ongelmanratkaisukyky ja ymmärtäminen. Ymmärtäminen on olennaista oppimisessa, jopa tärkeämpää kuin tieto.

Sosiaalisella vuorovaikutuksella on keskeinen rooli oppimisessa. Vaikka ihminen rakentaa omaa kuvaansa maailmasta, hän on aina jäsen sosiaalisessa yhteisössä, jossa muutkin rakentavat maailmankuvaansa. Yksilön oppimisprosessi hyötyy yhteisöllisyydestä ja yhteistoiminnasta, yhteisön dialogi auttaa yhteisten merkitysten ja ymmärryksen löytymisessä.

Oppimiskäsitykset eivät sulje automaattisesti toisiaan pois, vaan lomittuvat toisiinsa. Usein on hyödyllistä omaksua piirteitä useammasta oppimiskäsityksestä yhden sijaan. Valmiita, kaikkiin tilanteisiin sopivia pedagogisia ratkaisuja ei ole olemassa. Opettaja joutuu itse ratkaisemaan soveltuvimmat toimintamallit eri tilanteissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti