lauantai 18. kesäkuuta 2016

Oppimiskahvila

Oppimiskahvila on yksi suosikkimenetelmistäni, sen käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Menetelmässä opiskelijat jaetaan noin 5-7 hengen pienryhmiin ja kukin ryhmä istuu oman pöydän ympärille. Ryhmät saavat ison paperin tai paperipöytäliinan sekä tusseja. Jokaisesta pöydästä valitaan yksi kirjuriksi. Opettaja on kirjoittanut paperille kysymyksen, teeman, josta ryhmän tulee keskustella. 

Kysymys on osa laajempaa kokonaisuutta siten, että kaikissa pöydissä on eri kysymys, joka kuitenkin liittyy samaan teemaan. Opiskelijat keskustelevat aiheesta ja kirjoittavat sekä piirtävät ajatuksiaan ja ideoitaan paperille. Sovitun ajan kuluttua 5-15 min. kaikki muut paitsi kirjuri vaihtavat pöytää. Uudessa pöydässä keskustelu alkaa sillä, että kirjuri kertoo yhteenvedon edellisen ryhmän käymästä keskustelusta ja uusi ryhmä jatkaa keskustelua tästä. Lopuksi kirjurit esittävät lyhyen yhteenvedon pöydissä käydystä keskustelusta koko ryhmälle.

Oppimiskahvila toimii hyvin monen asian käsittelemiseen. Olen itse käyttänyt oppimiskahvilaa usein ennaltaehkäisevien teemojen käsittelemisessä kuten esimerkiksi kodin, työpaikan ja liikenteen turvallisuuteen liittyvissä harjoituksissa. Yhden pöydän kysymyksenä voisi esimerkiksi olla kodin turvallisuuden parantaminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti