torstai 16. kesäkuuta 2016

Tyhjän tuolin tekniikka

Tavatessani opettajakollegoitani yksi paras asia on erilaisten opetusmenetelmien jakaminen. Kollegat jotka opettavat samoja aihekokonaisuuksia käyttävät niiden opettamiseen hyvinkin erilaisia menetelmiä. Koen itse saaneeni paljon uusia näkökulmia ja ideoita näissä tapaamisissa ja kerron mielelläni omia kokemuksiani erilaisista opetusmenetelmistä. 

Esittelen ensimmäisenä yhden suosikkini, joka on jopa inspiroinut blogini nimen. Käytän tätä opetusmenetelmää monissa eri opetustilanteissa ja mielestäni sitä voi varioida lähes loputtomiin. Opetusmenetelmä vaatii kuitenkin opiskelijoilta jonkin verran heittäytymistä ja on parhaimmillaan silloin kun opetusryhmä on tullut tutuksi ja turvalliseksi.

Opetusmenetelmä toimii tiivistettynä näin:

Ryhmän keskelle tai luokan eteen asetetaan tyhjä tuoli, joka edustaa jotakin asiaa tai henkilöä. Työskentely etenee siten, että yksi opiskelijoista asetuu seisomaan tai istumaan tyhjää tuolia vastapäätä ja kysyy siltä jotakin. Tämän jälkeen hän tekee roolin vaihdon ja siirtyy tyhjällä tuolilla olleen rooliin ja vastaa roolista käsin omaan kysymykseen.

Tyhjän tuolin tekniikka sopii hyvin esimerkiksi potilaan tutkimisen harjoittelemiseen. Harjoituksessa opiskelija lähtee kysymyksillä selvittämään potilaan vointia, oireita ym. Jokainen opiskelija kysyy vuorollaan 1-2 kysymystä auttajana ja vastaa niihin potilaan roolissa, tilanne etenee kysymysten ja vastausten mukaisesti diagnoosin löytymiseen asti. Harjoituksessa ei ole etukäteen tiedossa lopputulosta, vaan jokainen harjoitus on erilainen.

Harjoitusta voidaan käyttää hyvin myös opiskeltavaan aiheeseen herättelyssä tai opetustuokion lopuksi asian kertaamisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti