lauantai 20. elokuuta 2016

Aikuinen oppijana

Työssäni opetan pääsääntöisesti aikuisia, minkä vuoksi olen kiinnostunut aikuisen oppijan erityispiirteistä. Kyky oppia säilyy koko eliniän, mutta oppimistavat useimmiten muuttuvat. Aikuisten oppiminen perustuu vahvasti aiemmin opittuun sekä elämänkokemukseen, siksi aikuisten oppiminen tehostuu, jos uuden tiedon voi yhdistää tuttuihin, aikaisemmin opittuihin/koettuihin asioihin. Aikuinen oppii silloin, kun hän pystyy uudelleen jäsentämään ja rikastamaan jo tietämäänsä. Aikuinen oppija yleensä toimii tai on toiminut työelämässä, mitä voidaan hyödyntää oppimisessa. 

Rutiineja on vaikeaa muuttaa ja aikuisena tapahtuvan oppimisen yhdeksi tärkeäksi säätelijäksi muodostuu muutokseen suhtautuminen. Aikuinen punnitsee uuden tiedon arvon ja hyödyllisyyden suhteuttamalla ne vanhoihin tietoihin. Aikuisen oppimisessa työskentelytapojen muutos niin sanottu poisoppiminen muodostaa merkittävän osan oppimisesta. Jotta todellista oppimista voisi tapahtua, aikuisen oppijan tapaan ajatella ja tietää pitäisi saada syntymään särö. Särö, epäilys, ristiriita, syntyy elämänkokemuksen ja ravistelevan oppimiskokemuksen yhteentörmäyksessä. Ravistelevat oppimiskokemukset murtavat oppijan turvallisen elämänkulun ja sen jatkuvuuden. Tällöin aikuisessa herää tarve todelliseen oppimiseen, joka muuttaa hänen tapaansa ajatella ja toimia.

Opintojen sisällöstä ja tavoitteista riippumatta oppimisen kannalta on tärkeää se, kuinka oppija asennoituu oppimiseen ja millainen käsitys hänellä on itsestään oppijana. Käsitys itsestä oppijana muodostuu aikaisempien oppimiskokemusten kautta. Näistä kokemuksista on voinut muodostua negatiivisia asenteita opiskelua kohtaan. Kielteisiä asenteita voidaan purkaa kyseenalaistamalla oppimiseen liittyvät kielteiset ennakko-odotukset. Myös uusien onnistuneiden oppimiskokemusten toteutuminen muuttaa asenteita positiivisemmaksi ja antaa oppijalle itseluottamusta.

Oppijan itseluottamus on tärkeää, jotta hän uskaltautuu kokeilemaan uutta, kokemaan haasteet myönteisiksi ja olemaan oppijana aktiivinen. Palkkiolla ja kannustuksella on suuri merkitys sille, miten innokkaasti oppija pyrkii asettamiinsa tavoitteisiin. Keskeistä oppimisessa on kuitenkin oppijan oma halu ja motivaatio oppia uutta. Aikuisopinnoissa opintotilanteessa välittömästi arvioitua oppimistulosta oleellisempaa on, mitä vaikutuksia opinnoilla on opintotapahtuman jälkeiseen toimintaan jokapäiväisen elämän eri alueilla ja tehtävissä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti