torstai 25. elokuuta 2016

Kokemuksellinen oppiminen

Kokemuksellinen oppiminen on aikuiskoulutuksen ja oppimiskeskeisen pedagogiikan keskeisimpiä periaatteita. Kokemuksellinen oppiminen on oppimista aiemmista ja uusista kokemuksista. Aktiivisen toiminnan kautta oppiminen tuottaa yksilöllisiä ja välittömiä kokemuksia, joita osallistujat käyttävät hyväksi tutkiessaan omaa oppimistaan ja luodessaan uutta tietoa.

Kokemuksellisen oppimisen tunnetuin kehittäjä on yhdysvaltalainen kasvatustieteilijä David Kolbin. Hänen sanojaan lainaten: "Oppiminen on prosessi, jossa tieto syntyy kokemuksen muutoksen kautta".
Kokemuksellisen oppimiskäsityksen mukaan oppiminen on kokemuksen muuttumista ja laajentumista. Oppiminen ei kuitenkaan nouse kokemuksesta itsestään. Kokemusta on tutkittava, analysoitava ja pohdiskeltava, jotta sen voi muuttaa jäsentyneeksi tiedoksi. Vasta aktiivinen ja yhteistoiminnallinen työskentely kokemuksen kanssa sekä kokemuksen reflektointi tekee siitä kokemuksellista oppimista.

Jokainen oppija tuo oppimistilanteeseen mukanaan omat, ainutlaatuiset kokemuksensa, jotka parhaimmillaan monipuolistavat ja laajentavat oppimisen kohteena olevia asioita. Vaikka kokemukset ovat henkilökohtaisia, ne voidaan jakaa muiden oppijoiden kanssa. Kokemusperusteinen oppiminen sisältää erilaisia kokemusperäisiä opetusmenetelmiä, joita ovat muun muassa roolipelit, simulaatiot, tapaustyöskentely ja ryhmäkeskustelut.

Tärkeä piirre kokemuksellisessa oppimisessa on kokonaisvaltaisuus, mikä tarkoittaa myös oppijan tunteiden, arvojen, motiivien, minäkäsityksen ja elämäntilanteen huomioon ottamista oppimisprosessissa. Kokemuksellinen oppiminen voidaan nähdä oppijaa monipuolisesti koskettavana ja aktivoivana toiminnallisena prosessina. Kokemuksellisessa opetuksessa pyritään käyttämään kaikkia aistikanavia, tunteita, elämyksiä, mielikuvia ja mielikuvitusta - kokemuksia.

Pyrin itse omassa opetuksessani pitämään opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa lähtökohtana aina opiskelijoiden tarpeet ja motiivit. Opetuksen aluksi pohdimme opetukselle asetettuja tavoitteita ja suunnittelemme yhdessä ryhmän yhteisiä tavoitteita sekä kannustan jokaista oppilasta kirkastamaan itselleen omia henkilökohtaisia tavoitteitaan. Uuden oppimisessa lähdemme aina liikkeelle opiskelijoiden kokemuksista. Opettajana koen olevani oppimisen tukija, opiskelijat ovat itse vastuussa omasta oppimisestaan. Keskityn tukemaan opiskelijoiden kasvua ja itseohjautuvuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti