torstai 18. elokuuta 2016

Aisteihin perustuvat oppimistyylit

Oppimistyyli voidaan määritellä useallakin eri tavalla. Useimmiten sillä tarkoitetaan yksilön tapaa hankkia ja käsitellä tietoa, tapaa lähestyä ja jäsentää opittavaa asiaa omassa opiskelussa ja tapaa, jolla opitaan helpoimmin ja mieluisimmin. Oppimistyylit ovat persoonallisia ja yksilöllisiä tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja palauttaa mieleen tietoa. Jokaisella on jokin vallitseva oppimistyyli, mutta jokainen voi myös vaihdella tiedon prosessointitapaa riippumatta omasta vallitsevasta tyylistä. 

Yleisin oppimistyylijaottelu on aisteihin perustuva jaottelu. Me hankimme tietoa ja muistikuvia asioista aistiemme kautta. Usein jokin aisteista on toista dominoivampi, toiset oppivat tehokkaammin kuullessaan uutta tietoa, toisten täytyy nähdä tai kokeilla oppiakseen. Auditiivisella oppijalla kuulo on vahvin aisti tiedonkäsittelyssä. Nämä oppijat oppivat helposti kuuntelemalla esimerkiksi luentoja, mutta hyötyvät myös pienryhmä-aktiviteeteista ja keskusteluista. Visuaalinen oppija voi kokea luontevammaksi hiljaa lukemisesta, kuin kuuntelemisesta. Heidän oppimistaan voi edistää myös asioiden esittäminen esimerkiksi kuvina tai taulukoina. Taktiili/kinesteettinen oppija oppii kokeilemalla ja tekemällä. Taktiilin oppijan oppiminen on tehokkainta käsillä tekemisen kautta. Kirjoittaminen, piirtäminen ja esimerkiksi mallien rakentaminen auttavat heitä oppimisessa. Kinesteettisen oppijan pitäisi pystyä liikuttamaan koko kehoa, ei ainoastaan käsiä, jotta tiedon vastaanotto ja käsittely olisi tehokasta. Draama, toiminnalliset ja liikunnalliset harjoitukset ovat heille luontevimpia oppimismenetelmiä.

Oppijan on tärkeää tuntea itsensä oppijana ja löytää itselleen paras tapa oppia. Oppimistyyli kehittyy koko eliniän ja oppimistyyliään voi kehittää. Jos oppijalla on useampi kuin yksi vahva aistikanava, oppiminen onnistuu todennäköisesti helpommin. 

Opettajan on opetusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan tärkeää ottaa huomioon erilaiset tavat oppia ja erilaiset viestien vastaanottamiskanavat. Opettajan oma mielikanava vaikuttaa siihen, mitä opetusmenetelmiä hän omassa opetuksessaan käyttää. Ei ole syytä väheksyä opettajan vahvaa kanavaa, koska sen avulla hän välittää luontevimmin viestin opiskelijoille. Opettajan olisi kuitenkin syytä miettiä opetusta suunnitellessaan kuinka hän voisi ottaa huomioon ja hyödyntää opiskelijoiden erilaiset miellejärjestelmät. Erilaiset opiskelijat ryhmässä ovat rikkaus ja mahdollistavat vaihtelevat opetus- ja havainnollistamismenetelmät. 

Omassa opetuksessani oppimistyylien huomioiminen tarkoittaa muun muassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttämistä, oppimaan oppimisen tuomista osaksi opetusta ja opiskelijoiden oman tietoisuuden (ja vastuun) lisäämistä omasta oppimisesta. Opetuksen aluksi pyrin haastamaan opiskelijoita miettimään omaa oppimistyyliään. Hyviä kysymyksiä pohdinnan ja keskustelun käynnistämiseen ovat esimerkiksi: Mikä on vahvin oppimisen kanavasi? Mikä olisi sinulle paras oppimistilanne? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti