keskiviikko 17. elokuuta 2016

Opettaminen (ja oppiminen) on parasta huumetta

Kaikille meillä on hienoja kokemuksia siitä, miten joku asia on temmannut mukaansa. Oli se sitten urheilu, musiikki, ideariihi kollegoiden kanssa tai vaikka tietokonepeli. Minulle opettaminen on antanut sellaisia kokemuksia. 

Kun aloitin viime syksynä opettajana, alku oli hankalaa ja pelottavaakin. Olin hyvin tietoinen omista puutteistani. Kevään aikana huomasin kuitenkin olevani rauhoittunut ja unohdin usein opettaessani itseni tarkkailemisen, kun pääsin oppilaiden kanssa vauhtiin. Joinakin päivinä opettaminen sujui kuin leikki. Oppimistilanteesta olivat poissa vakavuus ja jäykkyys, läsnä oli into ja keskittyminen. Jäin pohtimaan miten voisin saada sen poltteen ja innostuksen useimmin esille oppilaissa ja itsessäni. 

Oppimisen yhteydessä puhutaan paljon flow-kokemuksesta. Flow suomennetaan usein virtaukseksi tai optimaaliseksi tilaksi. Termin lanseerasi amerikkalainen motivaatiotutkija Mihaly Csikszentmihalyi jo yli 50-vuotta sitten. Flow on tila, jossa on toisaalta kova haaste ja toisaalta kokemus, että haasteeseen pystyy vastaamaan. Flow on optimaalinen tila, jossa ihminen keskittyy täydellisesti ja saa asioita aikaan vaivattomasti.

Flow-tilan voi saada mistä tahansa haastavasta asiasta. Flow-tilan saavuttamisessa haastavuuden ja taidon oikea suhde on tärkeää. Jos haaste on taitoihin nähden liian suuri, uhkaa ahdistus, jos taas liian pieni, uhkaa pitkästyminen. Palaute, tehtävän selkeys ja sitä rajaavat säännöt edesauttavat flow-tilaan pääsemisessä. Jatkuvassa flow-tilassa voivat olla vain pienet lapset, joille kaikki on uutta ja kiinnostavaa. Uteliaisuus ja kyky kokea oppimisen iloa ovat kuitenkin ominaisuuksia, jotka helpottavat virtauksen löytymistä. 

Yksilön kokemus flowsta ja sen mukana tuoma ilo ovat niin palkitsevia, että toiminta itsessään tempaa yksilön mukaansa. Oppimiskokemus itsessään tuottaa hyvän mielen, ilo syntyy keskittymisen sivutuotteena. Opettajan ei tarvitse olla viihdyttäjä. Opettaja, joka kuitenkin on itse flowssa, on hauskan oppimisen pääasia. Opettamisessa flow-tilaan pääseminen voi kestää jopa vuosia, kasvu ja halu kehittyä ovat avaimia flown kokemiseen.

Tunteiden merkitystä oppimisessa selittää aivojen oma bonussysteemi. Oppiminen ja oivaltaminen voivat tuottaa aivokemikaalien kautta autuaallisen olon. Palkintojärjestelmä liittyy kehon tuottamiin luonnollisiin opioideihin. Flow-tilassa aivoissa virtaa dopamiini-hormonia, keskushermoston välittäjäainetta. Aivotutkimuksessa flow-tilaa kuvataan kiihdytyskanavana, jolloin dopamiinirata aktivoituu. Esimerkiksi pelatessa palkitsevin kokemus ei ole se hetki, kun pelaaja voittaa, vaan hetki juuri ennen sitä, kun pelaaja on juuri oivaltamassa jotakin. Flow on se hetki, kun kaikki loksahtaa paikoilleen, ja tuntuu helpolle. Opettaminen ja oppiminen ovat parasta huumetta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti